hemma igen efter en underbar helg!

Nu är jag hemma igen, tro mej helgen var helt underbar!! Just nu är det inte lika bra, har inte varit helt frisk i helgen och nu är det verkligen piss, hostar ungefär till jag spyr.
Det är inlägget bli lång, om hela min helg, MYCKET häst bilder..!

Torsdag kväll:
Blev hämtat i Gnesta runt 6, på vägen hem fick jag veta att Hot Shot hade dött, dom skulle ta in hästarna och såg att han stog på 3 ben och flyttade sej inte överhuvetaget, efter massa undersökningar kom dom fram till att låta honom galoppera på dom evigt långa ängarna. Dom konstaterade efter han "ramlat ihop" och hans ben var HELT av, och skulle inte gått och laga. Det är klart att det var jobbigt o få höra att en till häst har gått bort efter steven. Men det har betyder ju att det är 2 helt nya hästar i stallet nu! "mackan" som igentligen heter Royal Marco, och sen den nyaste hästen som än så länge bara är på prov men hoppas på att vi kan köpa honom oxå, Atcho heter han och hur söt som helst!
När vi kom fram gick vi direkt upp till det nya stallet, HELT UNDERBART! det är så himla fint. vid 8 började vi flytta upp hästarna, det gick jätte bra det var bara corniels som tyckte det var lite läskigt, men efter att ducato fick gå före så gick han oxå in i stallet!! Vi var oxå tvungna och kolla till fåren eftersom det var en tacka som skulle lamma, det hade bara kommit ut lite när vi kollade första gången. Hon som igentligen tar hand om fåren kom eftersom hon var så nyfiken, när hon kom in så hade hon fött ett lamm, död tyvärr. Den var fortfarande varm men vi fick inte igång den, vi lät henne föda nästa själv så länge gick vi in i stallet en stund, men när vi kom tillbaka hade hon fött en till, som även den var död. Men jag försökte verkligen att få igång den, satt nästan och grät samtidigt som jag föröskte få den att leva, men till slut fick jag sluta eftersom den va helt död. Vi kollade i hennes mage om hon hade nån mera och visst fanns det en till som tur va, den drog vi ut, den levde =D  men den hade svårt att andas antagligen hade den fått i sej för mycket foster vatten. Sussane (som tar hand om fåren) tog med sej den hem, för att få den överleva hemma. Men tyvärr så klarade den inte vägen hem, och hade dött när hon kom hem. Så årets första lammning gick inge vidare!
Bilder: Hotshot har nu lämnat livet med oss|| Den nya hästen, Mackan|| en till ny häst, Atcho "prosit" haha|| Nya stallet, helt underbart varkert, vad tycker ni??




Fredag:
Dagen började runt kvar äver 6 på morgonen, klockan 7 ska man ju vara i stallet. Vilket jag var oxå, morgonfodringen gick toppen, hästarna va lugna det är klart det blir lite stökigt alla hästar har ju inte ståt brevid varandra på länge. Efter det var det utsläpp och hästarna hade bråttom eftersom dom inte rikitgt viste vart dom va, Digger fick inte gå ut i första gänget för jagva tvungen att sätta på honom ett täcke, vilket inte har var lättaste han var helt galen och så fort jag gick i från honom försökte han rest sej, sen när det var hans tur att gå ut så bara rusade han ut, och det kan ju bli rikitgt farligt.Men även det gick bra till slut. Nåra elever som hade "stalldag" mockade i nya stallet, och jag fick, mocka i det gamla stallet eftersom dom hade varit där en stund igår men det var inte så mycket. sen körde jag upp lite saker från gamla stallet, träns och så..Efter lunch så var jag tvungen och rida min älskling lite, åh han är så himla JÄTTE bäst det är helt fantastiskt och rida honom,allt bara flyter han går som han ska och jag behöver inte gör mycket alls. =D jag red med Carro som red Atcho, det gick bra för dom oxå tror jag, hon är jätte duktigt på att rida, men hon går 3an på gymasiet tror jag så inte så konstigt.Sen skulle vi ju åkte till elin och pinge men hon som skulle ´jobba i stallet kunde inte komma fören halv 8, vilket skulle betyda att vi inte kunde åka fören runt 8 och vara framme typ halv 10.
Men när vi kom hem till Elin och Pinge, dom bor så himla mysigt! Vi letade efter nyckeln hur länge som helst, tills vi provade ha i handtaget och märkte att det var öppet, HAHA!!
vi fodrade hästarna, massa bilder kommer! Vi gick och la oss rätt tidigt runt 12.
Bilder: Söt liten Flora, ca 1,5 år|| riktigt mysig kisse, skulle vara med mej hela tiden.




Lördag:
Vi låg och sov till halv 9, eller iallefall låg i sängen.. Sen gick vi upp och tog ut hästarna, riktigt sent men dom brukar tydligen gör så. Det gick bra, i första hagen går unghingstarna, Curry, blev nyss godkänd avels hingst. Titus, den enda i stallet som inte är fjording, han är ardenner, sista och minst lilla Folke, han är drygt 1 år och ett riktigt litet busfrö. I hagen neran för vägen, går tanterna dvs, Pepsi, en riktigt tjockis men det är pga att hon är avels sto, sen ett till avels sto Fanny, sen har vi en som inte ingår i kategorin " tanter" lilla Flora som är snart 2 år. Utan för stallet har Gusten en egen hage, han är godkänd avels hingst, och känd inom "fjordhästvärlden" en rikitgt allround häst, köring i alla ämnen och ridning, både hoppning och dressyr. Ut släppen gick bra, tills vi skulle köra ut foder till hagarna men fyrhjulingen, den ville inte starta efter ett tag gick de, tills den stanande inne i stonas hage med allt foder på haha men till slut fick vi bort den oxå.
vi mockade och sen kom vi fram till att vi skulle åka till en jätte stor häst affär som ligger en bit bort. Aina köpte en ny sadel till Mackan, jag hittade inte så mycket, nån speciell grimma till cappuccino, för hans skav. Sen  åkte vi hem igen och jag kom fram till att rida Gusten och Aina skulle gå med semla.Han tyckte inte alls att han skulle gå in från hagen så jag fick jaga hingst i hagen, lite små läskigt faktiskt! Har aldrig ridit en hingst, men har är så himla lugn och duktigt, de är klart man märker att han är hingst ibland men inte jätte mycket. Det var jätte roligt och rida honom han har så lätt för att gå på tygel. Aina gick , fattade inte hur hon orkade, vi tappade nästan bort oss men det gick bra iallefall, vi var ute i nästan 2 timmar. Efter det så  kom vi hem och tog in alla hästarna, fodrade och borstade av dom allihopa. Sen lagade vi mat och sen kollade på melodifestivalen det var väl ingen specillt bra tyckte jag men det var nog dom bästa som gick till final. När det va slut så gick vi ut och kvällsfodrade. Deras 3 stallkatter ät jätte jätte söta, 1 av dom skulle sitta på mina axlar hela tiden, det blev jätte svårt att skiljas från den i söndags. Och för alla som undrar så ringde det på Ainas mobil mitt i melodifestivalen det var mamma vad tror ni hon sa?? att hon hade hittat PEPSI!!  så nu är hon hemma och just nu ligger hon och sover med mej i sängen. Vi somnade inte så himla sent i lördags heller runt 12, eller jag kollade klart på wallander sen hoppade jag ner i sängen.
Bilder: Leka??|| fin Curry i hagen|| jag och världens finaste avleshingst ;P|| så himla vacker han är, Gusten|| Galopp i snön jätte mysigt!!




Söndag:
Gick vi upp lite tidigare än alla andra dagarna. runt 8. Släppte ut hästarna eftersom dom skulle in lite tidigare så vi kunde komma hem till nyköping och fodra dom hästarna vid 8. Efter utsläppen så gick vi in och gjorde frukost och tittade på narina prins caspian. jätte mysigt. När den va slut så va väl klockan typ 11, så vi gick ut och gjorde klart allt i stallet, mockade och fixade foderpåsar. Sen tog jag in Gusten, för vi bestämmde oss för att körde en stund med honom, den här dagen ville han iallefall gå in och stog till och med o väntade vid ingången, och stoppade i huvet i grimma själv men det var nog bara för att han tyckte det va så roligt dagen innan. Jag borstade och fixade sen körde vi i runt en timma, han var riktigt envis och ville inte alls gå som vi ville. När vi kom tillbaka va han helt svettigså han fick stanna inne för den dagen.Sen gick vi in och åt och packade in allt i bilen och allra sist tog vi in hästarna och fodrade dom sen var de time to go home. Vid 7 va vi hemma och då hade det kommit massa elev hästar eftersom fördjupningen börjar idag och då är det 8 st som har med sej sina egna hästar som tur är. Så vi fick gå ut och kolla vaccinationaintyg på dom, sen fodrade vi hästarna i vårat stall. Mamma kom inte fören typ 9 då kollade vi på nya stallet och sen åkte vi hem vi var hemma halv 11 kankse, så tyvärr hann jag ine skriva igår!.
Och dessutom har jag fått en lillasyster, Semla heter hon, har inte träffat henne än eftersom jag är sjuk men så fort jag bli lite friskare ska jag åka dit!
Bilder: Gusten || Körning med Snyggingen||Curry och Titus i hagen|| Folke, är han inte hel underbart söt?|| Pepsi i hagen!



Det här blev jätte långt men det r fakitkst nästan 4 dagar.!! hör va mej senare puss


Kommentera

Kommentera:

Vad heter du?:
Kommer du tillbaks?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Har du blogg?:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0